Nya krafter

Jag har varit fullständigt kass på att blogga, och fråga mig inte varför. Jag har bara så dålig motivation! Och har inget att skriva! Men nu får jag faktiskt skärpa mig i vilket fall. Var hemma nu i helgen! Var nog 4e gången i rad jag var hemma nu, men det kändes bra! Behöver få komma bort härifrån då och då. Nu är jag iaf tillbaka och jag känner mig rätt nöjd med tillvaron faktiskt. Det känns bättre och bättre för varje dag som går.

Igår fick vi tentaresultatet på tentan i kognitiv psykologi som jag var helt övertygad om att jag inte hade klarat! Och jag klarade den! Helt sjukt, och ni skulle bara känna lättnaden jag kände när jag fick reda på det. Gosh, det var som att en stor sten lyftes från mina axlar. Nu kan jag bara se framåt och fokusera på pedagogiken och våra dagisobservationer.

Imorgon ska jag och Maeve iväg på vårt dagis för första gången på riktigt (var där och besökte dagiset igår). Denna kurs heter pedagogik och den är uppdelad i två delar. Den första delen handlar om att lära sig att observera barn genom att använda olika metoder. Både kvantitativa metoder och kvalitativa. Så nu läser vi under den pedagogiska institutionen, istället för den psykologiska. Och jag som älskar barn, speciellt barn i dagis-åldern, är rätt nöjd med detta moment. I början kändes det grymt tungt, var otroligt mycket vi skulle göra och allt kändes flummigt. Men allt eftersom tiden går så börjar allt bli rätt klart och jag förstår uppgiften rätt bra. Det enda som förstör är ju det faktum att vi ska få ihop en ca 17 sidors lång rapport när vi väl har gjort klart våra observationer. Men jag är rätt övertygad om att det kommer gå bra. Idag hade vi ett möte med vår handledare också, för att gå igenom våra observationsplaner, dvs, vad vi har valt för syften och metoder under de olika delmomenten. För er som är intresserade så är observationer indelad i 5 delmoment, vi ska titta på motorik, kognition, barnkonventionen och förskolans värdegrund, barns lek i förskolan och sedan ska vi välja något att fördjupa oss inom. Så vi har en hel del att göra med andra ord. Och allt detta ska vi hinna undersöka på 5 dagar. Tur att jag är van att umgås med barn! Tänkte vara duktigare att uppdatera bloggen nu så ni som vill läsa får se hur det går på dagiset varje dag.

Ska dra med mig Frida till stan imorgon också, ska försöka vara duktig och köpa en eller två julklappar redan nu. Annars kommer jag aldrig ha råd sedan! Så jag hoppas att jag hittar något bra! Sedan vill jag bara gå en sväng på stan, var nog över 2 veckor sedan jag var där. Förstår inte vart dagarna tar vägen!?

Här kommer lite bilder från min hemresa i söndags! Åkte med kusinen Daniel hem, och satt bak med hans små knattar Lucas och Linnea. Det var fullt ös hela resan kan jag lugnt säga!




Nu ska jag gå och ta hand om lite disk och fixa matlådor. Nu när man inte går på dagis längre kan man inte förvänta sig att få äta nån lunch där ;)

<3


Kommentarer
Postat av: virrhuvet

haha ja jag känner igen dem... Brukar åka bussen upp å ner och det tar på huvet en hel del. Linnea brukar prata konstant i 3,5 timme åsså busar de på lite sötnosarna.Kramar!!!

2009-11-11 @ 19:16:56
URL: http://virrhuvet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0