disney-dags!

Har alldeles nyss kommit hem från Carlshem. Har varit hos Sandra och Kristian hela eftermiddagen. Gjorde hemmagjord pizza med hela gänget och när vi var mätta och belåtna satte vi igång Lilla sjöjungfrun och efter den Lejonkungen! Jag har kommit på att Disney-filmer är underbara och tidlösa. Anledningen till denna kväll var både att vi har gjort filmkvällar till en liten tradition och vi ville även säga hejdå till vår kära Silje som ska lämna oss imorgon. Hon har redan läst kurserna vi ska läsa nu så hon kommer inte tillbaka förrän till hösten! Kommer att sakna henne massor. Världens underbaraste norska!

Och som sagt, imorse skulle vi ha laboration med Ingrid. Vi skulle först träna en virtuell råtta att koppla ihop ljudet av ett visst ljud till det faktum att den fick mat. Och när man väl hade gjort det skulle man få den att förstå att den själv kunde dra i en spak för att få mat. Lite knepigt men det gick tillslut! Intressant det där med inlärning, för det fungerar på samma sätt med oss människor!

Efter rasten så fick vi först läsa en text om en person, antingen Anders eller Lena. Anders var manligheten själv medan Lena var så mycket kvinna man kan vara. Detta enligt vissa framtagna "fördomar" om vad som är manligt respektive manligt. Efter det skulle vi skatta hur pass lätt vi tyckte det var att sätta sig in i deras personligheter och hur gärna vi skulle vilja umgås med dessa två. Svaren berodde ju lite på vem som svarade och vem av Anders och Lena man fick läsa om.

När vi var klara med detta fick vi göra ett "self-efficacy-test". Det skattar hur stark tilltro man har till sin egen förmåga att klara av vissa saker. Vi fick veta att vi skulle göra ett visuospatsialt test där man skulle titta på klossar som var ihopsatta i olika former och sedan kunna, efter att man har vänt dessa klossar åt olika håll, kunna se vilka som är likadana som den första formen. Vet inte alls om ni fattade något nu, men jag hoppas det.


En enkel version av ett visuospatsialt test, där du ska se vilka siffror som står trots att dom är vänta åt fel håll!

Vi började skatta oss själva och jag skattade mig själv väldigt högt, för jag kände mig väldigt självsäker när det kom till detta testet! Så började det, gick väl sådär. Hann bara klart 16 av 24 på de tio minuter vi fick på oss. Och själva poängen nu var inte själva resultatet av testet utan hur pass manipulerade vi hade blivit innan testet att få ett visst resultat. Hur pass bra ifrån sig man gjorde kan ha berott på om man läste om Anders eller om man läste om Lena, det faktum att man visste att killar generellt gör bättre ifrån sig på liknande test eller tidigare erfarenheter av liknande test. Det Ingrid ville få fram var att man aldrig kan veta om man mäter den "sanna" förmågan eller om man mäter en manipulerad förmåga.

Kan ju iaf säga att killarna i min grupp klarade sig väldigt mycket bättre än mig på detta testet! Lite surt, men men. Ingrid sa också att bra resultat på dessa test har ett samband med hur mycket dataspel man spelar. Så då är det ju inte så konstigt att killar är bättre!
Nog om detta för er som inte bryr er ett skit!


Nu ska jag sova hade jag tänkt. Imorgon har jag bara en liten lektion mellan 10-12! Himla skönt.

Godnatt <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0