Mamma!

Ikväll tänkte jag även passa på att hylla min mamma i bloggen! Hon, den där mamman som är allt och utan henne är jag inget. Idag såg jag i hennes ögon att hon verkligen var trött, jobbar heltid, sitter i styrelse och plus att hon idag var tvungen att baka till min lillebror som skulle sälja kakor till klassresan. Hon har verkligen kämpat den här veckan. Det har varit otroligt mycket och ibland önskar jag att jag bara kunde lyfta alla måsten från hennes axlar och bara viska i hennes öra: "Du duger precis som du är, gör dig inte så mycket besvär. Du är älskad och den bästa mamma vi tre syskon kan önska oss". Men jag vet att hon inte slutar lägga ner sådär äckligt mycket tid på saker som i förhållande till hennes välmående rasar i betydelse, så med den kunskapen i bakhuvudet försöker jag underlätta för henne så mycket jag kan.

Det svåra för mig är att se min mamma vara så trött och så utarbetad och samtidigt inte ta på mig ansvaret för henne. Jag vet att hon väljer en del av det själv och att det inte är min sak att må dåligt över det men snälla, ge mig ett tips på hur man tittar på en människa som betyder världen för en och som är så fruktansvärt trött och som känner sig så hopplös utan att hjärtat värker sönder. Jag vill bara gråta och skrika. Jag önskar att alla andra i familjen kunde dela detta med mig, men jag tror inte att det är någon som förstår min mamma som jag gör.

Jag vill berätta för alla därute hur mycket jag uppskattar min mamma och hur stor betydelse hon har för mig. Allt bleknar i jämförelse. Precis allt! Jag skulle offra nästintill allt för min mamma, för utan hennes stöd, vart hade jag då varit i livet? Jag har mamma att tacka för så otroligt mycket att det nästan är pinsamt. Alla nätter jag har gråtit över halvfärdiga skolarbeten, stress och äckligt höga mål, vem har då suttit där och tröstat mig och sagt att jag är bra precis som jag är, trots att jag inte får MVG och fått mig att se saker ur perspektiv som i mitt huvud varit bortblåsta för längesedan. Hon är den där kloka som sätter saker i sitt rätta perspektiv, säger hon som är i fruktansvärt stort behov av perspektiv, när målen och ambitionerna är så höga att hon ibland vill spricka! Min mamma är min ängel utan vingar men som i mina ögon lyser starkare än någon stjärna på himlen.
Jag vill rikta all min kärlek till henne idag, all min glädje, allt mitt hopp och alla mina drömmar. Du är underbar!


Kommentarer
Postat av: Kattis

jag tycker också om din mamma så himla mkt. ibland önskar jag att min var mer lik din även fast jag tycker att min duger alldeles utmärkt som hon är. men just det där stödet saknar jag från min mamma. monica är fantastisk!

2008-09-25 @ 00:26:38
Postat av: Din vän

För din mamma finns det bara två sätt att lösa sitt problem:

1. Sänka kraven

2. eller öka resuserna



Om du vill finnas för din mamma så tror jag att det handlar om att vara konsekvent ,men ändå empatisk.MÅSTEN är en subjektiv upplevelse av för höga krav som är kopplad till starka känslor, vilket är viktigt att komma ihåg. Förmågan att se objektivt på sina problem när man sitter fast i en massa "MÅSTEN" är väldigt liten. Av denna anledning är det viktigt att det stöd som finns i omgivning, i detta fall du, inte visar allt för starka sympatier för hennes "MÅSTEN". Hon har trots allt ett val.Även om det , för henne inte känns så.Hoppas det löser sig . Du är en fin dotter

2008-09-25 @ 16:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0