Schemalagda dagar i Stockholm. Fnys!

Nu skriver jag igen, mest för att vi gör så mycket hela tiden så jag vill inte sitta hemma på måndag och måsta skriva om allting! Idag har vi varit på Djurgården igen, inte för att gå på Gröna Lund eller Skansen, utan den här gången hade vi andra saker i tankarna. Vår ursprungliga tanke var att gå på Vasamuseet och Junibacken. Det slutade med Vasamuseet, Junibacken och Aquaria. Vasa var helt okej, skeppet är mäktigt och fruktansvärt stort men resten av själva museet vet jag inte om jag skulle betala för. Allt handlar ju om intresse och jag är nog inte så intresserad av båtar och deras historia. Men jag gick dit iaf, för Tobias skull! Var bara så tråkigt att vädret blev så dåligt, det pissregnade konstant hela tiden.
Efter Vasa gick vi vidare till Junibacken som hade lovordats av en bekant här nere. Och det var då värt alla pengar man betalade för att få gå in. Sagotåget var ju hur mysigt och magiskt som helst. Det kan jag rekommendera till alla, stora som små. Ni kan åka själv, utan barn, jag lovar. Genom Madickens värld, Emils, Nils Karlsson pysslings, Bröderna Lejonhjärtas! Helt underbart. Dit ska jag igen, det lovar jag.
På vägen tillbaka till Djurgårnsfärjan gick vi in på Aquaria som vi hade sett reklam om på tunnelbanan. Hajar, spindlar, regnskog och alla möjliga olika fiskar. Men nja, en smärre besvikelse. Var väldigt litet och mest något för dom små skulle jag vilja säga. Men men, nu har man ju upplevt en hel del, mer än jag gjort på alla dessa år jag har varit i Stockholm.

Efter besöket på Aquaria kände vi oss mer än färdig på Djurgården och vi tog färjan tillbaka till Slussen, ställde oss vid vägen och väntade på att Prideparaden skulle förbluffa oss med all sin charm. Vi fick jättebra platser där vi såg hur bra som helst och vi väntade högst 20 min innan paraden började synas. Det är alltid lika trevligt, trots att väderguden inte var speciellt schysst just idag! Men vad tusan, ett paraply och succén var given. Massvis av homosexuella, politiker, stolt mammor, pappor, syskon, Stockholms brandförsvar, lärare och såklart dessa absolut oslagbara transvestiter. Fick många härliga skratt, men jag måste erkänna att det var lite jobbigt att stå upp så länge. Paraden var hur lång som helst. I över 2 timmar stod vi på asfalten. AJ! Men det var värt det, lätt.

Som att vi inte hade gjort tillräckligt efter paraden så gick vi vidare mot slottet och Livrustkammaren. Fascinerande och otroligt välbevarat och vackert, men som sagt, allt handlar om intresse. Säger inte att jag är ointresserad men jag har inte ro i kroppen att stå och läsa på alla skyltar om alla saker man ser i glasmontrarna. Skulle haft en personlig guide, vilket vi egentligen har här nere i Stockholm men han var bortrest idag. Suck! Men alltså, väldigt fint och välgjort och jag gillade speciellt delen med "Kungliga vagnar", där man fick se olika kungligheters vagnar. Helt fantastiskt vilket jobb dom gjorde på den tiden! Att dom kunde göra så vackra vagnar med så små medel. Nej, vi får återkomma dit en annan gång, och även till Kungliga slottet då, som vi inte alls hann besöka idag eftersom det stängde 17. En annan gång, en annan gång hörrni. Man kan inte hinna allt på samma helg, finns alldeles för mycket att se och göra här i huvudstaden.

Nu är vi iaf hemma i lägenheten igen. Har precis ätit middag och snart ska vi iväg till Tobias föräldrars grannes andra son och hälsa på! Skönt att bara ha en lugn och skön kväll. Imorgon blir det shopping och bio.


So long suckers! <3 Och ni, bilder kommer, har tagit 100 st tror jag. Tålamod!

Tobias, du är bäst och helt underbar. Tack för underbara dagar i Stockholm. Utan dig hade inget varit det minsta roligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0