In the capital.

Trodde inte att jag skulle blogga nere i Stockholm, men Tobias skulle ju såklart ta med sig sin dator och kolla hur fort hans trådlösa bredband gick här. Inte helt fel såhär på kvällarna när man inte har något att göra! Det här måste vara de mest fullspäckade dagar jag någonsin haft i Stockholm och då vill jag ju bara säga att jag praktiskt taget har varit här vartenda år sedan jag var liten. Igår kom vi hit vid 3-tiden och packade upp och tog det lugnt. Sen tog vi tunnelbanan in till Slussen och gick och kikade. Hamnade i Gamla stan, vilket jag inte hade något emot. Alltid mysigt att traska omkring där. Tanken var att vi skulle sätta oss och ta en öl men vi blev trötta och bestämde oss för att åka hem och dricka lite öl hemma i lägenheten istället!

Idag klev vi upp kl 9, duschade, käkade frukost och begav oss. Tog tunnelbanan än en gång in till Slussen. Gick med bestämda steg till Djurgårnsfärjan och åkte över till Djurgården. Nu tror ni säkert att vi skulle till Grönan, men nej, vi gick till Skansen. Och vad jag kan minnas har jag aldrig varit på Skansen förr, men såhär i efterhand önskar jag att jag hade varit där oftare. Vad otroligt mysigt. Jag har haft en bestämd uppfattning om att Skansen enbart är en djurpark, en större version av Junsele djurpark, men vad jag bedrog mig. Vi började med att gå in på Akvariet, mitt viktigaste mål på Skansen. Ville se apor, ormar, spindlar, sköldpaddor och hajar. Spännande, eftersom man inte ser sånt någonstans uppe i Norrland. Åh, det var så fint och dom har byggt upp så fina miljöer till djuren, så man blir alldeles glad i hjärtat! När vi var nöjda i Akvariet gick vi vidare på området i värmen, som höll på ta dö på mig. Det är ju så himla vackert på Skansen. Jag tror många inte alls inser att det är så mycket mer än bara en djurpark, det är som ett gammalt Sverige och så otroligt genomtänkt och detaljerat. Gamla gårdar, stall, kullerstensgator och marknadsstånd. Häst och vagn, Skogaholms herrgård och Solliden (där Allsång på Skansen håller hus). Tack Skansen för underbara timmar!

Och inte räckte det med att gå på Skansen, vi skulle då naturligtvis på Gröna Lund också! Vem åker till Stockholm utan att gå på Grönan? Trots att man nu har varit där alltför många gånger. Jag håller fast vid att jag tycker det var mycket roligare när man var liten. Och med det menar jag inte att jag är för gammal för nöjesfält, inte alls, men just Grönan lessnar jag på väldigt fort. Det går inte att jämföra med Liseberg. Men nog om skitsnack, vi hade det riktigt mysigt. Åkte det jag bara måste åka, eftersom jag älskar karuseller, och såklart dom snabbaste och högsta! Vi käkade chips, glass och popcorn, sånt som hör till. Drack öl på uteserveringar och stod dyngsvettiga i halvtimmesköer. Men what the hell, hur ofta är man på Grönan? Det är bara att bita ihop när man väl är där. Dock måste jag säga att det var alldeles för varmt idag, bokstavligen talat höll jag på svimma av värme. Svetten rann på ryggen i köerna. Inte alltför trevligt! Men vem är jag att gnälla på vädret?

Nu ikväll har vi hälsat på Tobias föräldrars grannes son som bor i Tyresö och blivit bjuden på lite öl! Och nu är det kvällsmackor som gäller och sen blir det sängen! Har haft en tuff dag och morgondagen blir lika full av aktivitet. Skriver mer om det sen!

Godnatt! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0